"Med ENACO adderar vi nya värden till våra kunder"
Tripnet
Företaget Tripnet driver totalt fyra datahallar för affärskritisk IT och har idag bland andra stora kunder som Miljonlotteriet, Blue Mobile Systems och Castellum. Tripnets första hall invigdes för över tjugo år sedan och redan då var ENACO en viktig partner. Göran Sjöberg är operativ chef på Tripnet och har samarbetat med ENACO i drygt 17 år.
Varför valde ni ENACO från första början?
Vi ville ha en strategisk partner som både var lyhörda och körde med raka puckar. Det gjorde ENACO då och gör fortfarande idag. Vi fick en väldigt bra känsla från dag ett och har sedan dess byggt upp ett mycket gott samarbete genom personliga relationer och en samsyn kring vad vi tillsammans kan erbjuda Tripnets kunder. ENACO har genom åren hjälpt oss med samtliga våra anläggningar och kompletterar vår kunskap på ett mycket bra sätt.
Vad hjälper ENACO er med idag?
De sköter all den underliggande tekniken på våra anläggningar i Sverige. Det handlar om kyla, kraftförsörjning, UPS:er, brand- och släcksystem, elinstallationer samt service och underhåll – ja, all den underliggande tekniken som behövs för att vi ska kunna uppfylla vårt löfte gentemot våra kunder. Vi har konstruktiva driftmöten varje månad där vi går igenom status och vad som behöver göras framåt. ENACO bistår även med sina expertkunskaper vid om- och tillbyggnader som vi gör med jämna mellanrum. De är utan tvekan en av våra allra viktigaste strategiska partners för vår verksamhet.
Vad tycker du är ENACOs främsta styrkor?
Något som jag personligen uppskattar är hur vi tillsammans löser de utmaningar som dyker upp längs vägen. Under våra möten bollar vi idéer och hittar lösningarna som våra kunder efterfrågar. ENACO känns som ett personligt, flexibelt och lokalt företag, men med den stora organisationens styrka i ryggen.
En annan styrka som jag vill lyfta fram är ENACOs sätt att hantera kritik och vända det till något positivt. Det kommer alltid att hända saker som inte går att förutse och tillsammans hittar vi alltid lösningar på problemen. När andra aktörer skyller ifrån sig på det ena eller det andra så kliver ENACO fram och tar tag i problemet. Den rakryggade inställningen uppskattar jag.
Jag vill även lyfta fram samtliga av ENACOs medarbetare i Göteborg som ställer upp på alla sätt. Samarbetet med dem är anledningen till att vi är så nöjda med ENACO.
Hur ser du att samarbetet kommer att utvecklas i framtiden?
Vi verkar i en bransch som är väldigt krävande med en otroligt snabb teknikutveckling och med växande krav från våra kunder. När fler och fler företag outsourcar sin IT för att kunna hänga med i utvecklingen, så behöver vi vara proaktiv och hitta ännu bättre och effektivare lösningar för dem. Det här samarbetet med ENACO är därför viktigt för oss att utveckla vidare, så att vi tillsammans fortsätter att addera nya värden till våra kunder.